zondag 6 februari 2011

Project: Vulkanen

Sinds enkele weken leren wij in onze klas over vulkanen.
Er werden héél veel boeken meegebracht, spectaculaire foto's vinden we erg mooi.
Uitbarstende vulkanen, lavastromen, ... we weten er al heel veel over.
We begonnen met het maken van een woordweb: waaraan denken we bij het woord vulkaan.
Zo kwamen we al heel veel dingen naar boven: magma, lava, uitbarsting, gevaar,...
Met deze woordjes maakten we een woordengedicht en illustreerden we met een tekening van een vulkaan.
Om echt te weten wat een vulkaan nu precies is, moesten we wat meer leren over hoe onze aarde er uit ziet. Het tweede leerjaar leerde dit vorig schooljaar al, dus zij konden dit prima uitleggen!
Via enkele filmpjes op het Internet ontdekten we nog meer: het verschil tussen lava en magma, vulkanen in de zee, ... We vertelden ook over de uitbarstingen die nog niet zo lang geleden in het nieuws kwamen.

Daarna gingen we aan de slag met mini keuzetaakjes. We verdeelden de klas in groepjes en elk groepje kreeg een leesopdracht met vraagjes. Nadien vertelden we aan elkaar wat we precies gelezen hadden. Robbe V. en Quinlan beten de spits af. Zij vertelden over het werk van vulkanologen. Speciale pakken zijn nodig om zich tegen de hitte te beschermen. Meer dan 100°C is dan ook wel echt héél warm.
Stien, Victoria, Noah en Nikki legden uit dat er in Ijsland heel veel vulkanen zijn. Hierdoor krijgen de rivieren er hele mooie kleuren. Ja, zelfs een beetje goud.
We keken tot slot ook nog naar een film over vulkanen. Bewegende beelden zijn immers nog mooier. Vele oh's en ah's klonken in onze klas. Sommigen konden maar moeilijk geloven dat dit echt was. De impact van een vulkaanuitbarsting was toch wel even schrikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten