zaterdag 8 februari 2014

Project 'Zee'

Het nieuwe jaar werd ook gestart met een nieuw project.
We kozen samen voor 'De Zee'.
Iedereen kreeg de opdracht om thuis vragen te bedenken voor dit project.
Er waren er zoveel dat er in onze klas gewoon geen plaats is om alle flappen met vragen op te hangen.
Grote interesse, dus vlug aan de slag.

Eerst leerden we over eb en vloed.
Want we weten wel dat de zee soms dicht komt en soms ver is, maar hoe komt dat eigenlijk?
We gingen op ontdekking en vonden dat de maan daar voor iets tussen zit.
Heel wat nieuwe woordenschat kwam zo aan bod: droog en nat strand, vloedlijn, ...
Via een filmpje leerden we waarom duinen en helmgras nuttig zijn.

Op het strand liggen ook hele mooie schelpen. Maar wat zijn dat eigenlijk?
Weekdiertjes hun huisje dus. Sommige boren zelfs gaatjes in andere schelpen.
En aan de groeiringen kan je zien hoe oud een schelp is.
Weekdiertjes hebben ook honger. Met buisjes halen ze water naar binnen waar ze plankton uit halen. Het overige water loopt via een tweede buisje weer uit de schelp.
Iedereen mocht schelpen meebrengen en we maakten er een mini kijkdoos van.
Schelpen kleven en dan in boeken en via de computer op zoek naar hun namen: kokkels, nonnetjes, zaagjes, zwaardschede, kauri, ...

We maakten ook ons eigen strand. Onze klas werd in 2 groepjes verdeeld.
De ene groep zorgde voor de ondergrond. Met kippengaas, behangerslijm en kranten gingen ze aan de slag. Na een weekje drogen kon ook alles geschilderd worden: duinen, strand en zee.
Het andere groepje zorgde voor alle attributen: helmgras, garnalen, strandgasten, redders, zeesterren, dolfijnen, haaien, ... Dan nog alle geleerde woorden stempelen en ons prachtig kunstwerk is klaar!

1 opmerking:

  1. Jullie strand is een van de mooiste dingen dat ik ooit heb gezien!
    Heel erg knap gemaakt!
    Bravo!

    BeantwoordenVerwijderen