Zijn nonkel is ex-kapitein en nu loods.
Een expert die ons heel veel verhalen kan vertellen en vragen kan beantwoorden dus.
Op zijn vrije dag kwam ‘nonkel Geert’ dus op bezoek.
Zijn pak maakte al onmiddellijk indruk. Met een zwemkraag die opblaast
vanaf je 1 meter onder het wateroppervlak geraakt, een lampje dat vanzelf gaat
branden als het in contact komt met water, fluostroken, …
We leerden dat zeeschepen varen op stookolie maar dat die erg vervuilend
is en vele schepen nu varen op gasolie. Boten kunnen tanken in de haven of ook
op zee. Er zijn immers speciale boten die via kranen stookolie leveren. We
hoorden ook wat er gebeurt als de boot onvoldoende brandstof meenam en dus
gered moet worden. Een groot prijskaartje hangt daar dan aan vast.
We hoorden ook spannende verhalen over piraten. Ze bestaan nog steeds.
Niet met een ooglapje en een houten been, maar nog steeds gevaarlijk en op
schattenjacht. Soms proberen ze het hele schip te stelen, op andere momenten
zijn ze eerder uit op wat spullen. We keken op de wereldkaart en leerden waar
het best gevaarlijk is op zee.
Er kwamen verhalen over orkanen, vliegende vissen, dolfijnen, …
Op zeekaarten leerden we dat de getallen de diepte van de zee aangeven.
Dat door eb en vloed het schip steeds een heel klein beetje van zijn koers
afwijkt. De snelheid van boten wordt uitgedrukt in knopen. Onze mond viel een beetje open toen we hoorden dat een schip 4 voetbalvelden lang kan zijn. Op een boot werken tussen de 15 en 20 personen. Er wordt immers dag en nacht gevaren.
Als kapitein ben je wel lang van huis. Vroeger zelfs 6 maanden lang.
Amorah merkt op dat de boot dat je huis is. En dat klopt wel een beetje want je
kan er ook fitnessen, naar de sauna, …
Sommigen vroegen zich af of een vliegtuig niet veel sneller overal kan
geraken. Dat klopt natuurlijk wel, maar om 19000 containers te vervoeren (die
kunnen in 1 boot) heb je wel héél erg veel vliegtuigen nodig.
Zo’n containership heeft een gigantische motor van 12meter hoog. Die
vervang je niet zomaar even. De boot wordt zelfs rond de motor gebouwd. In het droogdok kunnen boten hersteld worden en duikers voeren soms ook
herstellingen uit.
Een schip gaat ongeveer 30 jaar mee.
Via de computer konden we alle schepen die op dat moment in de haven van
Antwerpen lagen, volgen. Of ze aan het laden en lossen waren, of ze aan het
varen waren, de naam en grootte van het schip, hun vracht, ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten