Ella had het voorstel om bootjes te knutselen en te kijken of ze kunnen
drijven. Een leuk idee dat onmiddellijk op veel enthousiasme onthaald werd.
De
kinderen kregen de opdracht om thuis over hun constructie na te denken: welke
materialen hadden ze nodig, speciale bevestigingstechnieken, … Er werd met
mama’s en papa’s overlegd.
De voorbije week kwamen er dagelijks kinderen met knutselspullen de klas
binnen. Grote kartonnen dozen, stokjes, piepschuim, een werkkoffer, … Er werd
echt afgeteld naar het knutselmoment.
Vrijdag gingen we aan de slag. De meeste kinderen wisten perfect hoe ze
wilden werken. Het plan zat duidelijk al in hun hoofd.
Er werd geknipt, getapet, hamers werden boven gehaald en prachtige
constructies verschenen. Een schelp gevuld met water deed dienst als ‘proefzee’. Sommige boten
overleefden prima de eerste proefvaart. Andere boten hadden wat aanpassingen
nodig.
Even overwoog Wendy om de buren te vragen hun zwembad even om te toveren
in vijver. Maar het bad van de kleuters kon ook wel dienen. Alle boten werden
te water gelaten.
We ontdekten:
Houten boten zijn prima bestand tegen water.
Een bakje in plastiek, piepschuim, … blijft ook
prima drijven. Maar bij storm op zee, loopt het bakje vol en gaat het zinken.
Dingen aan elkaar bevestigen zorgt voor zwakke
plekken in de boot. Het water komt er na een tijdje door.
Eierdozen zijn niet ideaal. Het karton begon al
snel te krimpen en in elkaar te zakken.
En met een drijvende boot kan ook een leuk spelletje gespeeld worden J Blazen maar!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten